• 14 januari 2016 om 10:48

    Deze week prominente media aandacht voor sexting door incidenten op een Tilburgse school, maar ik denk voor veel scholen ( en ouders en jongeren) een terugkerend item. Sexting is het online doorsturen van seksueel getinte berichten, foto’s en filmpjes.
    Opvallend hierin is dat er vooral aandacht is voor shame sexting en lijkt  daardoor een probleem op zich, terwijl het gezond experimenteergedrag kan zijn bij het ontdekken en onderzoeken van seksualiteit, de eigen wensen en grenzen. De problemen met sexting ontstaan eigenlijk pas als er sprake is van misleiding, dwang (afpersing/bedreiging/chantage), manipulatie, ongelijkwaardigheid (bijv. meerderjarig tegenover minderjarig, afhankelijkheid door machtsverhouding en/of loyaliteit) of wraak na een ruzie in een vriendschap. Kortom, het schenden van vertrouwen.

    Zo kunnen twee vriendinnen ooit samen sexy foto’s gemaakt hebben. Hun idool nadoen, foto’s maken, gewoon voor de lol. Maar na een ruzie verspreidt de vroegere vriendin uit wraak of verdriet de foto’s. Het slachtoffer krijgt dan het stigma ‘hoer’ op school en daarbuiten, terwijl zijzelf wellicht nog niet eens echt met jongens bezig is. Deze beeldvorming kan grote verwarring en schaamte oproepen bij haar en haar familie. In sommige culturen kan dit zelfs traumatisch zijn.

    In het geval van misleiding kan sexting een onderdeel zijn van grooming. Het slachtoffer wordt verliefd gemaakt en verleid om voor de camera uit de kleren te gaan. Vaak zorgt dit voor ongeloof bij de omgeving: ‘Iedereen weet toch dat je dat niet moet doen, wat ongelooflijk dom!’ Maar weten en ernaar handelen zijn twee verschillende dingen. Hormonen blijken kleine misleiders. Ze kunnen ervoor zorgen dat een puber totaal anders reageert dan deze eerder verstandelijk beredeneerde.

    Bureau Jeugd en Media heeft een handig stappenplan gemaakt wat door veel scholen als leidraad wordt gebruikt en helpt bij handelen als er sprake is van shame sexting  stappenplan sexting